ممکن است سرعت آسانسور بسیار کند شود
انتشار: شهریور 02، 1401
بروزرسانی: 16 آذر 1404

ممکن است سرعت آسانسور بسیار کند شود

سنسورهای دور انداز و سنسور استپ طبقه، جایگزین سنسورهای ثابت شده اند. این ارور ها از tp1 تا tp14 وجود دارد و هر کدام از آن ها نشان دهنده یک کدام از اختلال های موجود در مدار های سری استپ و تابلو فرمان است مثلا یک کدام نشان دهنده باز بودن درب آسانسور و یا باز بودن درب موتور خانه آسانسور است. تکنسین و نصاب باید شما را در استفاده از آسانسور راهنمایی کند و قبل از بازرسی و استفاده، کارکرد و نکات دسترسی مختلف آن را به شما نشان دهد تا بتوانید به راحتی از آسانسور استفاده کنید.

انواع اسانسور

اما اگر نصب به روش خودمونتاز صورت گیرد با توجه به سختی و زمانبر بودن پروسه نصب وخطرناک بودن یقینا اجرت نصب بیشتر خواهد بود . مثلا با وجود باز بودن درب آسانسور تابلو فرمان به اشتباه فرض را بر بسته بودن آن بگذارد. سرویس و نگهداری آسانسور عبارتست از بازیینی کلی قطعات نصب شده و نظارت مستمر بر عملکرد کلی سیستم پس از نصب آسانسور. مثلا برای تست قفل باید در حالت باز بودن درب عملکرد آن را مشاهده کند. چگونه در دوره آموزش نصب آسانسور شرکت کنیم؟

به عنوان مثال اگر نصب توسط جرثقیل ویا تاور کرین صورت بگیرد قطعا هزینه واجرت نصب مناسبتر خواهد بود . البته با توجه به نوع کابین و قطعات دیگر، تعداد این بستها در آسانسور متفاوت خواهد بود. شاهد تکان و لرزش و گاها اسیب های جدی تر خواهیم بود. با قدیمی شدن آسانسورها، نقص و کارآیی آن مشهود تر شده و هر تکنسین با تجربه ای می داند که با جایگزین کردن تابلوی مدرن تر راندمان آسانسور بالاتر می رود. از این رو، از آسانسورهای واحدهای قدیمی باید توقع بد کار کردن را داشته باشیم؛ جای تعجب ندارد که چنین آسانسورهایی بهدفعات ازکار بیفتند.

فارق از اینکه اسانسور شما چه مشکلی دارد و به چه نوع تعمیراتی احتیاج دارد، انتخاب یک شرکت با تجربه با تکنسینهای توانا میتواند در صرف هزینه کمتر تعمیر اسانسور و دریافت خدمات با کیفیت شما را یاری کند. رعایت استانداردهای ابتدایی در نصب و راه اندازی آسانسور بسیار مهم است. که نصب دقیق آن بسیار مهم است. وظیفه این قطعه ایجاد تعادل برای کابین آسانسور بوده، همچنین قرقرههایی که به وزنه تعادل وصل شده اند باید مجهز به وسایلی باشند تا از بروز مواردی همچون خارج شدن طنابهای آویز از شیارهای فلکه و ورود اشیا بین طناب و شیارهای آن جلوگیری نماید که این وظیفه نیز جزو وظایف وزنه تعادل است. 1- گودال بتنی ایجاد کنید؛ ضخامت گودال ایجاد شده باید 30 سانتی متر و دیوارههای آن 20 سانتی متر باشد. این کنتور شامل سه فاز بوده که وظیفه آن ایجاد ایمنی جریان در اتصالات کوتاه بین قطعات است.

امروزه با رشد سریع جوامع بشری و ساخت ساختمانهای بلند، لزوم استفاده از اسانسور بیش از هر زمان دیگری احساس میشود. ساختمان های قدیمی که در زمان ساخت برای نصب اسانسور آماده نشده اند می توانند از فضایی در خارج یا داخل ساختمان برای نصب آن استفاده کنند. صنعت ساخت و ساز با صنعت آسانسور رابطه بسیار نزدیکی دارند. داشتن آگاهی و آشنایی با این علائم در عیب یابی تابلو فرمان بسیار کمک کننده است. به عنوان مثال بعضی از برندهای سازنده آسانسورهای کارگاهی موتورهای بالابرنده از موتورهای 11kw استفاده شده است درصورتی که در بعضی دیگر از موتورهای 15kw استفاده گردیده است و به همین خاطر از گیربکس های متفاوتی نیز استفاده شده است .

یعنی تابلو فرمان ها دو قسمت شده و یک قسمت روی کابین آسانسور قرار میگیرد و چون همانند قبلی ها نیست و دیجیتال شده به جای اینکه به ترمینال هشدار را اعلام کند و برق را قطع کند یک کد دیجیتالی ارسال میکند. کاهش کیفیت و کارآیی سیستم را با خود ندارد زیرا ترکیبی نیست. قطعات آن در بازار داخلی ایران اغلب نایاب است یا از کیفیت خوبی برخوردار نیست. پس اگر به دنبال بهینه سازی هزینههای سرویس و تعمیر آسانسور خود در آینده هستید، بهتر است از این دربها برای آسانسور خود استفاده کنید. ولی به طور کلی اگر به دنبال نصب آسانسور با شرایط کاملا اقتصادی هستید، استفاده از این نوع درب را به شما پیشنهاد میکنیم.

شاهد تکان و لرزش و گاها اسیب های جدی تر خواهیم بود.

از آنجایی که این موضوع در صنعت آسانسور و استانداردهای نصب آسانسور بسیار حساس و دقیق است، در قسمت بعدی نکات کلی را برای نصب آسانسور معرفی می کنیم. این سازه جهت جلوگیری از براکت های مورد نیاز ریل های کابین و ریل های وزنه در محل خود اجرا می شوند.آهن کشی همچنین بر اساس نقشه های اجرایی انجام می گیرد. علاوه بر ذکر حداکثر ظرفیت آسانسور ، قرار دادن علائم کافی برای پیدا کردن راحت تر آسانسور در ساختمان شما هم بسیار مهم است. برق ترمینال tp4 زمانی قطع میشود که از سری استپ هشداری به تابلو فرمان ارسا شود یعنی در تابلو فرمان و سری استپ خطایی رخ دهد. در نظر داشته باشید هر چه هزینه آسانسور شما پایین تر باشد یعنی از کیفیت پایین تری برخوردار است.

میلیونها اسانسور در جهان به طور ۲۴ ساعته در حال فعالیت هستند که در صورت خرابی آسانسور میتواند مشکلات و هزینه های زیادی را برای افراد به دنبال داشته باشد. در این میان نقش براکت اهمیت زیادی دارد. هر زمان یکی از اجزای سری استپ از مدار خارج شود بلافاصله آسانسور از حرکت می ایستد و در تابلو فرمان خطای مورد نظر ثبت میشود. از این رو اهمیت سرویس و نگهداری آسانسور کمتر از اهمیت نصب آسانسور نبوده و یک آسانسور صرف نظر از نوع آن و شرکت سازنده آن، می بایست بطور منظم و حداقل ماهانه یک بار توسط شخص یا اشخاص متخصص تحت بازرسی منظم قرار گیرد. طبق استاندارد 6303-1، قلاب سربکسل باید قادر باشد در برابر حداقل 80 درصد آن باری که باعث گسیختگی سیم بکسل فولادی میشود، مقاومت کند.

البته باید خاطر نشان کرد؛ نحوه ارائه تعمیر و سرویس آسانسور در هر ساختمان چه اداری و چه مسکونی و حتی تجاری متفاوت است! این مجموعه با دارا بودن انبار قطعات قابلیت ارائه خدمات سرویس، نگهداری و جنرال سرویس حتی در ایام تعطیل را نیز دارد. پس از فعال شدن سوییچ دوم آسانسور بلافاصله می ایستد و درب آسانسور باز می شود.سپس خطای لیمیت سوییچ در تابلو فرمان ثبت می شود. مرحله اول سرویس و تعمیر آسانسور، فعال کردن کلید جعبه رویزیون است. 6 گاورنر : مجموعه گاورنر وظیفه دارد در صورت زیادتر شدن سرعت آسانسور از حداکثر سرعت مجاز (معمولا 15 درصد بیشتر از سرعت تنظیم شده) وارد عمل شود و با فعال کردن ترمز ایمنی پاراشوت و سری استپ آسانسور را از حرکت باز دارد.

از این حیث، پاراشوت یکی از قطعات ایمنی مهم آسانسور محسوب میشود که وجود آن در برای این دستگاه مکانیکی پیچیده بسیار حائز اهمیت است. ضمنا عملکرد ترمز ایمنی کاملا مکانیکی است و حتی در صورت قطع برق هم کار می کند. همان طور که در بالا بیان کردیم، از ارتباط بین قطعات بسیار زیادی جابه جایی اجسام از یک نقطه به نقطه دیگر صورت میگیرد که این قطعات در کنار هم دستگاه پیچیده مکانیکی را بوجود میآورند که به آن آسانسور میگوییم.

قطعات اسانسور

عامل تامین کننده انرژی آسانسورهای هیدرولیکی متشکل از دو بخش جک و پاوریونیت بوده که جابه جایی را بوسیله فشار روغن رقم میزند. آسانسورهای کارگاهی و صنعتی معمولا برای حمل افراد و بارهای بسیار سنگین تعبیه میشوند. دو کلید مینیاتوری نیز (روشنایی چراغ تونلی و ..) درون آن تعبیه شده است. لاستیک زیر موتور به دلیل جلوگیری از لرزش موتور در هنگام کارکرد آن تعبیه شده است. رفع خرابی آسانسور به موقع میتواند شما را از هزینه های بالای تعمیر اسانسور در آینده دور نگه دارد.

امروزه اکثر ساختمانهای مسکونی، اداری، درمانی و تجاری از دربهای سانترال برای آسانسورهای خود استفاده میکنند، چراکه تنها عیب وارده به این نوع دربها نسبت به درب لولایی، قیمت بالاتر این دربها بوده و مزیتهای بیشترشان موجب شده که خریداران، قید اضافی قیمت را بزنند و تن به خرید درب سانترال یا نیمه اتوماتیک دهند. از مزیتهای این دربها میتوان به باز شدن درب از وسط با زاویه 90 درجه نسبت به دیوار اشاره کرد که به مراتب شرایط راحتتری را برای ورود و خروج افراد و تجهیزات به داخل کابین رقم میزند. برای پروژه های ساختمانی که از ابتدا کلید می خورند، در پلان ساختمان مکان مشخصی برای نصب آسانسورها در نظر گرفته شده است. همچنین باید علائم مشخصی برای تعیین مکان پله ها در مواقع اضطراری وجود داشته باشد. نصب آسانسور در ساختمان یک موضوع چالش برانگیز است و از طریق بهترین شرکت آسانسور قابل پیگیری می باشد.

آسانسورهای هیدرولیکی نیاز به سیم کشی و کابل کشی برق و روشنایی دارند و خط تلفن اضطراری هم باید برای آنها اجرا شود. آسانسور هیدرولیکی به دلیل نوع نیروی محرکه خود که فشار روغن است، نیازی به فضای زیاد نداشته و فضای کمتری را نسبت به مدل کششی اشغال میکند. امروزه شرکت های بسیار زیادی در حوزه تعمیر آسانسور در استان تهران در حال فعالیت هستند که بسیاری از این شرکتها تازه تاسیس و تازه کار می باشند و از همه مهمتر نیروی فنی که در این شرکت ها کار می کنند بسیار مبتدی و در حال تجربه هستند بسیاری از شرکت هایی که با تعمیر آسانسور قرارداد می کنند از خدمات شرکت های تازه تاسیس اصلاً رضایت ندارند بلکه بسیار ناراضی بوده و همیشه گله و شکایت دارند. فلکه هرزگرد یکی از سکشنهای مهم و اساسی در سیستم تعلیق آسانسور بوده که برای انتقال قدرت و نیروی موتور و حرکت به سیم بکسل به کار میرود.

در دنیای واقعی و یک آسانسور استاندارد ترمز ایمنی بلافاصله وارد عمل می شود و کابین را متوقف می کند. این استپ های قارچی در مدل های مختلف طراحی و ساخته میشود که میتوان برای مثال از استپ قارچی ساده، کلید قارچی لامپ دار و استپ سوییچ دار اشاره کرد. از ان در سایز های مختلف استفاده کرد. در واقع، ساختمان های قدیمی باید از لحاظ ویژگی های فیزیکی مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرند تا مشخص شود که بهترین مکان برای قرارگیری آسانسور، کجای ساختمان است. بافر ضربه گیر قطعهای فنری شکل است که در پایین چاهک نصب شده و کارکرد آن برای زمانی است که آسانسور با 15٪ سرعت بیش از حد مجاز تعیین شده به سوی پایین حرکت کند و هیچ یک از قطعات ایمنی سرعت گیر یا نگهدارنده نظیر پاراشوت عمل نکنند، بافر ضربه گیر به عنوان غول مرحله آخر در پایین چاهک، جان مسافرین یا تکنسینهای داخل کابین را به راحتی نجات خواهد داد.

تعمیر اسانسور برای سرویس و نگهداری سری استپ باید اهمیت زیادی قائل شد و باید به صورت دوره ای از تعمیر کاران و سرویس کاران متخصص در زمینه آسانسور و نگهداری و رفع عیب سری ایمنی بخواهیم تا آسانسور و مدار ایمنی آسانسور مارا چک و نواقص احتمالی آن را رفع کنند. بازرسی مادون قرمز، آسانسورها انرژی زیادی از سیستم های تجاری ساختمان تجاری می خواهند ، بنابراین به روزرسانی در ولتاژ سیستم می تواند بر عملکرد موتور تأثیر بگذارد یا حتی به سیستم اسانسور آسیب برساند. آسانسور وسیلهای است که مستقیما با سلامتی افراد در ارتباط است و اقدام خودسرانه در تعمیر آسانسور میتواند عواقب مخربی به شستی متالیفت همراه داشته باشد. در مواقعی که برق قطع میشود آسانسور در نیمه راه نمیماند و کابین آسانسور اگر در بین طبقات باشد به طور هوشمند در نزدیکترین طبقه توقف مینماید. اگر ساختمان در حال احداث باشد و دسترسی دقیق به ابعاد مورد نیاز چاهک میسر نیست، نقشههای زیر لازم است.